Jay Asher: Tizenhárom okom volt

Jay Asher - Tizenhárom okom volt… - 4

Gyász. Trauma. Magány. Üresség. Online zaklatás. Iskolai bántalmazás. Megszégyenítés. Testkép. Hírnév. Privát szféra. Nemi erőszak. Felelősség. Öngyilkosság. Témák, amikkel kapcsolatban meg kell törni a hallgatást. Amikről beszélni KELL. Különösen a kamaszokkal, fiatal felnőttekkel. Jay Asher ezzel a szándékkal írta ezt a regényt, amely Hannah Baker öngyilkosságáról annak előzményeiről és utóhatásairól szól:

“Remélem, készen állsz, mert most elmesélem neked az életemet. Pontosabban azt, hogy miért lett vége. És ha ezeket a kazettákat hallgatod, te vagy az egyik oka.”

Hannah tizenhárom ismerőséhez juttatja el a felvételeket, amelyeken részletezi, miért okolja őket az öngyilkosságáért. Nem kétlem, hogy az írót a jó szándék vezette, de az ilyen érzékeny témák óvatos megközelítést igényelnek, ami többször félresiklott ebben a történetben. Nekem tíz okom van, amiért óva intenék mindenkit, különösen a megcélzott olvasóközönséget ettől a könyvtől:

1. Hamis képet ad az öngyilkosságról

Hannah a saját halálát használja, hogy megfogalmazzon egy amolyan vádiratot az őt ért sérelmekről és megzsarol tizenhárom embert, hogy hallgassák végig és adják tovább egymásnak. Lehet bárhogy csűrni-csavarni, az öngyilkosság nem ad hatalmat mások felett. Ez nem egy eszköz a bosszúra. Attól még nem lesz minden szó igaz, mert egy halott embertől származnak. Mások vélt vagy valós tetteiért Hannah önmagát büntette meg. Ezzel nem adott magának semmit, éppenhogy elvett mindent, visszafordíthatatlanul. A többiek tovább élnek, van esélyük felnőni, javítani a hibáikon. A gondolat, hogy valaki megöli magát, hogy megbüntessen másokat, morbid.

Jay Asher - Tizenhárom okom volt… - 2

2. A tizenhárom ok nem azonos erősségű

Az egész dramaturgia elbukik a nagyobb drámai hatásért cserébe, mikor Hannah egy szintre emel gyermeki hibákat és szabálysértést bűnténnyekkel. Ezzel enyhébb tetteket súlyosbít és a súlyosakat enyhíti. Olyan emberekre is elviselhetetlen terhet rak, akik nem csináltak semmit. Nem beszélve a fiúról, akinek egyetlen hibája, hogy szerette őt, vagy a lányról, akiről kiderül, trauma elszenvedője. Cserébe Hannah kiadja a legintimebb pillanataikat többek közt egy kukkolónak és egy erőszaktevőnek. Egyszerűen nem fair végighallgattatni mindezt ártatlanokkal, vagy áldozatokkal. Bármit is akart üzenni, alaposan kitekerte ezzel Jay Asher.

3. Tévesen mutatja be milyen tett milyen felelősséggel jár

Másokat a testük miatt gúnyolni, megszégyeníteni vagy társaink hírnevét megtépázni helytelen. A legapróbbnak tűnő cselekedetnek is vannak következményei, amit nem láthatunk előre. Érdemes erre figyelmeztetni egymást, mielőtt késő lenne… De Hannah azt sugallja, aki elsüt egy rossz viccet, felelős a későbbi fizikai inzultálásért, vagy zaklatásért. Akkor sem mutogathatunk másra, ha látunk egy folyamatot, ami céltáblára helyez, vagy elmagányosít valakit. Az már nincs tisztázva, hogy az, aki nem hallja, hogy NEM, aki erőszakot tesz a másikon, az a felelős a saját tetteiért, senki más.

4. A “főhős” megkérdőjelezhető jelleme

Hannah mindig elképzeli, mit szeretne és ha nem aszerint sikerülnek a dolgok, borul a bili. Mert ő nem fog alkalmazkodni a helyzethez, mások érzéseihez, vagy netán elgondolkodni azon, hogy benne is lehet hiba. Ujjal mutogatni mégis könnyebb, mint felelősséget vállalni a saját tetteinkért. Elvárja, hogy megtegyék érte azt, amit ő sem tett meg másokért vagy épp saját magáért. Legtöbbször feltételezésekre alapoz, szóbeszédre hagyatkozik, ami ellen ő maga is felszólal. Irigység, félreértések, kusza érzelmek, előítéletek befolyásolják, mint szerinte azokat, akiket vádol. Hannah így nem más, mint egy önző, gyenge leányzó nulla empátiával mások problémái felé. Ahelyett, hogy együttérzést váltana ki, inkább dühíti az olvasót. Pedig a téma jelentőségének tudatában kulcsfontosságú lett volna, hogyan látjuk őt és tudunk-e azonosulni vele.

Jay Asher - Tizenhárom okom volt… - 7

5.  A narráció stílusa

Hannah hangvétele a felvételeken nyugodt, összeszedett, helyenként humoros. A lány, aki képtelen úgy segítséget kérni, hogy megfogalmazza konkrétan, mi a baja, a felvételeken tisztán átlátja a folyamatot, ami idáig vezette, rámutat a legnagyobb problémákra és alkalmanként életvezetési tanácsokat is ad. Ez téves bemutatása a beszűkült lelkiállapotnak, amibe ő elméletileg kerül. Személyes tapasztalatból tudom, ha valaki idáig jut, arra nem ezek a jellemzőek. A monológ hangvételében nem érződik a kétségbeesés, magány, a tehetetlenség, kilátástalanság, amiről ő maga is beszámol.

6. Nem mondja ki, hogy Hannah mentális gondokkal küzd

Hannah bizonyos szempontból tipikus kamasz: a szemében minden probléma óriásinak, véglegesnek tűnik. De mikor segítségért fordul, elmondja, ürességet érez, érdektelenséget, dühöt, szomorúságot. Eltaszít magától másokat és a viselkedése önpusztítóvá válik. Ezek már túlmutatnak a kamaszkoron. Mégsem mondja ki senki, hogy ezek már komolyabb pszichikai problémára (például depresszióra vagy akár borderline személyiségzavarra) utalnak, ami szakértői segítséget igényel. Igen, a téma kényelmetlen, de legalább annyira fontos. Több figyelmet érdemelt volna, különösen ebben a cselekményben.

7. Nem figyel arra, ki olvassa

Akárcsak Hannah, az író sem gondolt arra, ki is olvassa majd ezt a kötetet. A könyv nem csak az öngyilkosságot mutatja be fals módon, de útmutatóként szolgálhat az arra fogékonyaknak. Sajnos egy perui fiatalember már le is másolta: magnókazettákat hagyott hátra, amiben a döntésének okait ismerteti. Csak remélni lehet, hogy nem lesz több ilyen eset.

Jay Asher - Tizenhárom okom volt… - 1

8. Erősíti a felnőttek és a szakemberek felé a bizalmatlanságot

Hannah egyértelmű jeleit adja, hogy professzionális segítségre van szüksége. Valamilyen – számomra rejtélyes – okból viszont a szüleit teljesen kizárja a kisebb és a nagyobb problémáiból is. Az egyetlen alkalommal, amikor egy felnőtthöz fordul, a válaszreakció nincs egy szinten az általa leírt érzelmekkel. Ebben a kulcsjelenetben egyrészt a tanár jóindulatúan próbálja kérdezni és megérteni a lányt, másrészt nem elég ügyes, nem reagál mindenre a legjobban. Hannah viszont úgy kér útmutatást, mintha előre elhatározná, hogy ebből nem lesz semmi. Így nem is ad esélyt a másik félnek, hogy megértse, hogy legyen alkalma segíteni. Ez a jelenet dühítő, mert azt sugallja, hogy a felnőttek semmit sem tehetnek, mint zsepit adnak vagy ajtót mutatnak.

9. Keveset ír a figyelmeztető jelekről

A könyv összesen két tünetet emel ki, ami öngyilkos gondolatokra utalhat: a külső megváltoztatása és saját tulajdon elajándékozása. Félreértés ne essék, ezek is fontos jelzések, de önmagukban még ezer más dolgot is jelenthetnek. Viszont együtt nézve olyan jelekkel, mint az izoláltság, viselkedésváltozás, depresszió, érzelmi kitörések, kockázatvállalás, önpusztító viselkedés, fokozott drog-, vagy alkohol fogyasztás, már konkrétabb a kép. Hannah többet is mutat ezekből, de nem mondja ki a könyv, hogy mennyire lényegesek ezek a figyelmeztető-, illetve figyelemfelkeltő tényezők.

10. Téves következtetést von le

A könyv végén Clay, tanulva Hannah tetteiből, felkeres egy másik, szintén magányos lányt, hogy segítsen neki. Igen, fontos, hogy kedvesek legyünk egymással. Hogy ne legyünk okok. Figyelnünk és vigyáznunk kell a másikra, de nem mindegy, hogyan. A szeretet nem gyógyít öngyilkos gondolatokat, pszichózist: nem elég, hogy odamegyünk beszélgetni a másikhoz. Szakértő kell neki, mert ez komplexebb ennél. Az előjeleket meglátni csak az első lépés. Belátni, hogy ez túlmutathat rajtunk, a második. A másik érdekében cselekedni is kell. Azzal tehetjük a legtöbbet, ha a problémához értő specialistát is felkeresünk.

Jay Asher - Tizenhárom okom volt… - 3

Kérlek, ha úgy érzed, kárt tehetsz magadban, vagy ilyen cselekedetet fontolgatsz:

Hívd a Kék Vonal ingyenes segélyszámát! 116-111

Keresd meg valamelyik bizalmas barátod vagy hozzátartozód!

Kérj segítséget az orvosodtól, mentálhigiénés tanácsadótól vagy más egészségügyi szakembertől!

Lépj kapcsolatba a lelkipásztoroddal, a hitközösséged vezetőjével vagy annak bármelyik tagjával!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: