Stephen King: 11.22.63.

Stephen King - 11.22.63. - 5

Stephen King az az irodalomnak, mint Alfréd Hitchcock a filmnek: a Feszültségkeltés Mestere. Kedveli a szokatlan helyzeteket, amikben megmutathatja az emberi lélek borzongató oldalát. Szereti megmutatni a színpadon a pisztolyt, ami tudjuk, el fog sülni, de addig is feszülten várakozhatunk. Rendkívül jól ért az atmoszférateremtéshez, legyen szó egy fullasztó városról vagy egy csillogó táncteremről. Az érzelmekhez is nagyon ért: a brutalitás, az agresszió nyers, a szerelem elsöprő, a problémák hétköznapiak és mégis globális szintre lép(het)nek. Közben messze az olvasó előtt jár, váltakoztatva különböző hatások elemeit, míg végül össze nem áll a kép.

Szerintem a fenti szempontokat figyelembe véve a 11.22.63. az egyik legnagyszerűbb regénye: nem csak izgalmas thriller, rejtélyes sci-fi, hanem az emberi gyarlóságnak és a társadalom sebezhetőségének mély ábrázolása is. A főszereplő, Jake elvállal egy küldetést: visszautazik az időben, hogy megakadályozza John Fitzgerald Kennedy meggyilkolását, hogy ezzel is elejét vegye a vietnami háborúnak, a faji zavargások elharapózásának, valamint a többek között Martin Luther King és Robert Francis Kennedy megöléséhez vezető láncreakcióknak is. Jutalomként várhatóan egy jobb világ köszönt rá, mikor visszatér a jelenbe.

A múlt nagyon csökönyös. Nem akarja, hogy megváltoztassák. Ha próbálkozol, visszatámad. És minél nagyobb változást szeretnél elérni, annál ádázabbul küzd.”

King nagyon jól választotta meg fő témának a történet alapjául szolgáló, ma pont ötvennégy éve történt Kennedy-gyilkosságot, hiszen kevés olyan eseményt találunk, ami ennyire megrázta volna az egész világot. Ráadásul a merénylet önmagában a történelem egyik legnagyobb kérdése, amire még mindig nincsen pontos válasz. Az időutazás, a múlt megváltoztatása fontos témák, amik szintén ezernyi kérdést vetnek fel: Ha a legkisebb esemény is hozhat váratlanul óriási változást, mi történik, ha egy ehhez hasonlóan jelentős eseményt változtatunk meg? A túl korai közbelépés biztosan megváltoztat mindent? Büntethető valaki egy még el nem követett bűnért? Meg lehet figyelni valakit anélkül, hogy nyomot hagynánk rajta? Ha válaszút elé érünk, ebben az esetben nagyon nem mindegy, melyik pillangó rebbenti fel a szárnyát és hogyan. A legkisebb hiba is beláthatatlan következményeket hordoz magában. Éppen ezért nehéz téma ez, hiszen egy idő után a saját logikai bukfencen a legkönnyebb elhasalni. De nem a Mesternek.

Stephen King - 11.22.63. - 9

Emellett a kötet elgondolkodtat a szerteágazó, kiszámíthatatlan jövőről. Ezek a kérdések a hatvanas évek elején különösen fontosak, mikor az emberek nem lehettek abban biztosak, hogy valamelyik nagyhatalom elindítja-e az emberiség utolsó háborúját. Nem tudhatták, létezik-e egyáltalán a jövő. Persze, ma már mindenki tanult a hidegháborúról, az űrversenyről, a vasfüggönyről, a fontosabb eseményekről, de ezek csak számok. Addig, amíg valaki nem mesél a csillogás mögötti félelemről, a háborúk hatásáról, a jövőkép eltűnéséről, vagy elénk nem tesz egy ilyen könyvet, nem érthetjük, mi zajlott le az emberekben, milyen lehetett átélni mindezt.

King az általános hangulat mellett nagyon jól bemutatta, milyen is volt a hétköznapi élet akkoriban. Több volt a bizalom, a kedvesség, segítőkészség, fontos volt a hit, szilárdabb volt a közerkölcs, finomabb volt az étel. De a társadalom végletesen megosztott és képmutató is volt, legyen szó faji, nemi, etnikai vagy politikai hovatartozásról. Kisebb tudásbázis állt rendelkezésre az élet több területén. Ezekről is hajlamosak vagyunk elfeledkezni, de a Mester nagyon érzékletesen szemlélteti az előnyök mellett a visszásságokat is, ahogyan az idillt is jó érzékkel párosítja a borzongató hangulattal.

Az elnökgyilkossággal kapcsolatban viszont bölcsen tette, hogy nem ment bele bonyolult kérdésekbe a különböző elméleteket illetően, nem kezdett politikai fejtegetésekbe, egyszerűen kiválasztotta a számára legszimpatikusabb változatot. Így a könyv rákoncentrált Lee Harvey Oswaldra és arra a folyamatra, hogyan is válik valaki gyilkossá. Már a kötet elején is látunk olyan szereplőket, akiknél elpattan egy-két húr, és ez nagyon jó kiindulópont ennek a témának a boncolgatására. Tetszett, hogy Oswald és családja nagyon is kézzel foghatóak, emberiek, nem mítikus szörnyetegek. Ez is teszi összetetté a küldetést, hiszen egy gyilkosságról van szó, ami a főhösünket mindenképpen traumatizálni fogja. Hiszen egy nőt akar özveggyé, két kislányt árvává tenni. Jake a saját kárán tanulja meg, hogy a jótett elnyeri méltó büntetését, hogy minden okkal történik, és bármit választ, neki és a környezetének is viselnie kell a döntései következményeit.

“Néhány pillanatra világossá vált, és ilyenkor az ember úgy érzi, megszűnt létezni a világ. Nem tudjuk-e ezt titkon valamennyien? Kerekekként és fogaskerekekként működő kiáltások és visszhangok tökéletes egyensúlyban lévő szerkezetével van dolgunk, s az életnek nevezett titokzatos üvegedényben álombeli óra muzsikál.”

Stephen King - 11.22.63. - 2

A kötet az Európa Kiadó gondozásában jelent meg, itt és itt megrendelhető!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: