Suzanne Collins: Az éhezők viadala

(Aki nem olvasta el a könyveket, annak most szólok, a bejegyzés nyomokban cselekményleírást tartalmaz)

Suzanne Collins - Az éhezők viadala - 14

Az éhezők viadala egy kegyetlen, poszt-apokaliptikus országban, Panemben játszódik. Irónikus, hogy a név bár kenyeret jelent, az ország többsége, a tizenkét külső kerület éhezik, miközben a fővárosnak, a Kapitóliumnak juttatják javaikat. Az évente megrendezett Éhezők viadala a főváros szórakoztatását, egy korábbi lázadás megismétlésének elkerülését és a kerületek megfélemlítését szolgálja (elméletileg). Ennek keretein belül minden körzetben évente kisorsolnak egy-egy 12-18 éves fiút és lányt, akiknek egy arénában egymással kell harcolniuk, míg csak egyikük marad életben.

Ez nem csupán küzdelem a túlélésért, hiszen a győztes kitörhet a nyomorból, és enyhítheti a körzete helyzetét. Szerintem az igazi célja a viadalnak a “Divide et impera” vagyis az “Oszd meg és uralkodj!” elve. Amíg a körzetek egymással harcolnak, illetve a saját otthonukban sem bíznak egymásban, addig könnyű kontrollálni őket. Így tartják az országot a tehetetlenség, a fővárosiakat pedig a média uralmával a tudatlanság állapotában. A kontraszt a két osztály között óriási: a pazarlás-éhezés, gazdagság-szegénység, szabadság-rabszolgaság, tudatlanság-tehetetlenség állnak egymással szemben.

A Tizenkettes Körzet. Ahol biztonságban éhen halhat az ember.”

A könyv érdekes elegye a történelemből jól ismert és a jelenkori szórakoztató-, és befolyásoló eszközöknek. Római kori gladiátorharc, lovaskocsis bevonulás ötvözve az újkori, válogatott helyszínekkel, médiafogásokkal. A halálbamenők köszönthetik Caesart, majd irány a minden évben megújuló, mesterségesen alkotott aréna. A terep és a körülmények minden évben mások. Ami mindig ugyanaz, azok a kamerák és az adományok, amik a felfelé mutató hüvelykujjat helyettesítik. A küzdelmet egy valóságshow vagy tehetségkutató műsorhoz hasonlóan sugározzák kötelezően egész Panemben: élőben látható sorsolással, bemutatkozó interjúkkal, az aréna legfontosabb eseményeit feltáró összefoglalókkal. Minden versenyző kap egy teljes felkészítő stábot, akik megreformálják a kinézetét, és próbálnak egy emlékezetes külsőt, megjegyezhető, eladható imidzset kialakítani neki. A korábbi győztesekből mentorok lesznek, akik kívülről segítik a versenyzőket. A “kiesett” versenyzőktől könnyes búcsút vehet egész Panem. (Ezek után nevetségesnek tűnik, mekkora műhisztit képesek előadni egy X faktorban…) Érdemes belegondolni, mit is sugároz a média, hogyan manipulálhat tömegeket. Ahogyan eljutott a világunk az ókori gladiátorjátékoktól a valóságshowk és a média világáig, úgy eljuthatunk Panemig, ha nem vagyunk óvatosak. Részben már ott is vagyunk.

“Pusztítani sokkal könnyebb, mint teremteni.”

Suzanne Collins - Az éhezők viadala - 9

A könyv mesélője és egyben főhöse Katniss Everdeen, akinek a személyisége remekül bemutatja a körzetekben uralkodó hangulatot: zárkózott, bizalmatlan, mindig a legrosszabból indul ki. A maga köré felhúzott fallal védekezik és éli túl… De mindenki elől ő sem tud elbújni. A körzetében egyedülálló módon önként jelentkezik a viadalra, hogy ezzel kiváltsa a húgát, Primet. Így válik Katniss egy olyan hőssé, akire a többiek felnézhetnek. Fiatal kora óta vadászattal tartja el családját. Ezért is van esélye a viadalon, mert kiismeri magát a természetben, kiváló íjász, az éhínség pedig megtanította, hogyan élje túl embertelenebb körülmények között is. Emellett ő a tipikus “lány a tömegből”.

De én nem akarom, hogy megismerjenek! Már így is elvették a jövőmet! Nem adom nekik azokat a dolgokat, amik fontosak voltak számomra a múltban!”

Nem úgy, mint Peeta Mellark, a Katniss-el kisorsolt fiú. Ő könnyebben teremt kapcsolatot, és otthonosan mozog társaságban. Bár fizikailag is erős, legfontosabb eszközei a viadalon a ravaszság és a jó sakkjátékosra jellemző, előrelátó, érett gondolkodás. Ezzel együtt kedvesség és egyfajta romlatlanság is jellemzi őt, ami egy érdekesen árnyalt személyiséget eredményez. Hamar fel is méri, hogyan nyerje el a közönség szimpátiáját. Kettejükben közös, hogy bizonyos szinten nem hajlandók a szabályok szerint játszani: míg Katniss barátságot köt egy másik körzetből származó kislánnyal, akit védelmez, Peeta a kezdetektől kettejük összefogására építi fel a profiljukat. Mentoruk, Haymitch segítségével felismerik, mi az, ami eladható egy ilyen műsorban és mi az, ami nem. Így manipulálhatják a show-t.

“Boldog Viadalt, és sose hagyjon el benneteket a remény!”

Collins ötlete egyedülálló az ifjúsági irodalom műfajában azzal, hogy olyan morális kérdéseket feszeget, ami érinti és érdekli is a tinédzsereket és olyan, mindennapi témákat is boncolgat, amikről sajnos sokan nem beszélnek a fiatalokkal. Mint pl. korán felnőni kénytelen gyerekek, az igazság keresése, önmagunk megismerése, a körülöttünk élők véleménye, politikai machinációk felismerése, alkalmazkodás a világhoz, amelyben élünk és a változás eszközei. Az elképzelt jövőkép helyett a háború, az erőszak, és az igazságtalanság valóságáról festett kitörölhetetlen képet. Több ilyen alkotásra lenne szükség!

Suzanne Collins - Az éhezők viadala - 12.jpg

A kötet az Agave Kiadó gondozásában jelent meg, itt megvásárolható!

3 Comments on “Suzanne Collins: Az éhezők viadala

  1. Visszajelzés: Ezek a nők… | Könyvkuczkó

  2. Visszajelzés: Férfiasan tökéletes: Peeta Mellark | Könyvkuczkó

  3. Visszajelzés: A Szépség és a Könyvek | Könyvkuczkó

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: