Evelyn Hugo titka

Taylor Jenkins Reid - Evelyn hét férje - 4A Taylor Jenkins Reid tollából megszülető Evelyn Hugo alakja komplex, meghökkentő, minden visszásságával együtt szerethető. Egy nagyon jól megírt karakter, de nem a legjobb ember. Egyáltalán nem mentes a hibáktól, de bátor, merész és tudatos, aki egész életében az ambíciója és az érzelmei között vergődik, kétségbeesetten keresve az egyensúlyt. Foggal-körömmel harcol a neve felépítéséért, nem riad vissza semmitől, bármit megtesz a kivívott pozíciója megtartásáért és soha nem adja fel. Egyszerre tud ikon és elrettentő példa lenni. Közben pedig nem szeretne mást, mint szeretet. Olyan családot, barátságot, életet, amiért érdemes mindezt megtenni.

“Van valami, amit mindenkinek tudnia kell a sztárokról. Szeretjük azt hallani, hogy csodálnak bennünket, és azt akarjuk, hogy ezt egyfolytában ismételgessék. De az igazság az, hogy a dicséret olyan, mint a kábítószer. Minél többet kapsz, annál több kell, hogy egyensúlyban légy.”

Ami mégis olyan különlegessé és ellenállhatatlanná teszi Evelynt, az a helyzete és a hozzáállása. Ő egy nő egy férfiak által uralt szakmában. Egy kubai a fehérek Amerikájában. Egy biszexuális nő a heteroszexuálisok világában. Mégis hogyan lehetséges, hogy valaki, aki szinte minden szempontból kisebbségben érezhetné magát, meg sem áll a csúcsig? A benne munkálkodó bizonyítási vágy talán azért olyan erős, mert nem fogadja el a helyzetét. Ez az ambíció lesz az erő, ami segít elrejteni, ki is ő valójában. Annak ellenére, hogy sosem tudhatja, jól döntött-e éppen, nem húzza elő a zsebéből a kisebbségi kártyát, hanem inkább megmutatja a világnak, milyen értékei vannak, miért érdemes adni neki egy esélyt. És ha egyszer megkapja, nem vesztegeti el. Sőt, másokat is erre tanít: Senki sem fog úgy kiállni érted, ahogyan Te megteheted ezt önmagadért, tehát tedd meg, amit kell, még ma!

Ő úgy győz a férfiak által uralt Hollywoodban, hogy mindvégig nő marad. Bár úgy tűnhet, a férfiak teremtik meg Evelyn Herrerából Evelyn Hugot, a filmsztárt, valójában egyetért azzal, mi teszi őt eladhatóvá és együttműködik velük: befesteti szőkére a haját, mindig kiemeli telt idomait, előadja a szende, naiv kislányt. Pontosan tudja, milyen hatással van az emberekre: a férfiak vágynak rá, a nők pedig szeretnének a helyében lenni. Természetesen az érzékiséget nem kell, sőt nem is lehet eljátszani, de emellett olykor nagyon nehéz elrejteni a mögötte rejlő intelligenciát. De Evelyn mesteri manipulátor és nagyon jól ki tudja aknázni a saját erősségeit, hogy a saját hasznára fordítsa azokat. Így a saját ügye mellé tudja állítani az arra kiszemeltet vagy így, vagy úgy. Hamar megtanul játszani minden férfin, mint egy hangszeren, akivel csak érintkezik és mindegyiküktől bezsebel valamit, ami a céljaihoz közelebb viszi őt. Ami a legfontosabb: sosem szégyenli emiatt magát. Fel akar jutni olyan magasra, amilyenre csak tud, és közben ugyanilyen magasról tesz mindenki véleményére vagy rosszallására. Nem hasonlítja össze a más karrierjét a sajátjával, bölcsen helyén kezeli, hogy ő más úton jár, más áldozatra hajlandó mint a többiek. Akár hozzámegy hét férfihoz is, túlélve botrányokat, fizikai és lelki sebeket. Nem kér bocsánatot és mindig vállalja, amit tett. Lehetetlen ezért nem szeretni.

“Két ellentétes dologra terveztek meg engem; komplikált imázs volt, nehéz volt szétválasztani, de könnyű megragadni. Naivnak és érzékinek kellett lennem, Mintha túl tiszta lettem volna ahhoz, hogy megértsem a „tisztátalan” gondolatokat, ami másoknak eszébe jutott velem kapcsolatban.”

Taylor Jenkins Reid - Evelyn hét férje - 7

Lépésenként jut előre egyre érdekesebb, izgalmasabb és bátrabb szerepeket elvállalva mind a szakmai, mind a magánéletében. Mindent elér, amire csak vágyott, de rá kell ébredjen, nem a legjobbakat kívánta, közen pedig olyasmit is eldobott, ami önmagának szerves része volt. Az egyik ilyen fontos eleme az életének a származása, amit letagadott. Pedig a kezdeti tapasztalatai kubai emigráns családjáról, a Pokol Konyhájának nevezett környékről, ahol felnőtt, nagy szerepet játszottak az ambíciói felerősödésében. A borzalmas gyermekkor tette őt ennyire elszánttá és rettenthetetlenné. De megtagadni a  kultúrális örökségünket az öngyűlölet, a szégyenérzet egyik formája. Azzal, hogy semmi arra utaló jelet nem vitt magával, ami megmutatná, honnan jött, nem csak az erőszakos apa képét száműzte, hanem szerető édesanyjáét is. A sikerért azonban annyira elnyomja magában mindezt, hogy eljön egy pont, amikor szembe kell néznie azzal, milyen bonyolult is a kapcsolata önmagával, a családjával, a népével. Ez nem csak róla mond el sokat, de az adott kor kultúrális értékeiről is. Egy latina természetesen lehet intelligens és gyönyörű, de csak akkor érhet el sikereket, ha ennek eltünteti a nyomait…

Evelyn nem csak a származását söpri a szőnyeg alá nagyon sokáig, hanem azt a tényt is, hogy biszexuális. Ehhez természetesen hozzátartozik az is, hogy ettől nem csak a sikere függ, hanem az élete is, hiszen büntetőjogi kategóriába esett az életmódja. Evelyn filmbeli és nyilvános megjelenései azt tükrözik, mit is várnak el a nézők, producerek, rendezők egy nőtől. Ez a kép az alárendelt, tárgyiasított, háziasított, tudatlan és szende nőről legalább annyira fals, mint a domináns, erőszakos, tesztoszterontól fűtött férfiról. Azzal, hogy Taylor Jenkins Reid bemutatja, mennyi munka, tudatosság és áldozat van Evelyn karrierje mögött, elmossa ezt a képet és egy nagyon is modern nőt ismerhetünk meg a személyében. Ugyanígy kerüli a kliséket a főhősnő szexualitását illetően is. Evelyn nem egy közhelyes biszexuális, aki ágról ágra szállva kerüli a kötődést: ő egy monogám nő, aki egész életében egy másik nőt szeret, miközben küzd a kapcsolaton belüli és azon kívüli elvárásokkal, az előítéletekkel és a tudattal, hogy sosem lesz elfogadott, hogy ők kéz a kézben járhassanak nyilvánosan. Ennek a fájdalma áll olykor közéjük, mert kétségbeesett, elsietett és elhibázott döntéseket eredményez. Elgondolkodtató, hányan kényszerültek szerepjátszásra, rejtőzködésre egész életükre és a mai napig hány Evelyn jár köztünk meghasonlottságban, izoláltságban, meg nem értettségben. Ez egy olyan ügy lesz a számára, amiért a saját szintjén minden követ megmozgat és önzetlenül, szívből cselekszik, amikor csak szükség van rá.

“Nagyon is jól megtanultam, hogy a fájdalom sokszor erősebb, mint a látszat fenntartásának szükségessége.”

Így láthatjuk Evelyn emberi, törékeny oldalát is. Ahogyan a szerelmében, úgy a barátságaiban, az anyai létben is. Megtalálja a sebezhetőség felvállalásának erejét, a bátor választásainak hatását. Igazi értelmet, jelentést ad a karrierjének és a magánéletének is, hogy amikor elér mindent, amit szeretett volna, elkezd visszaadni a hozzá hasonló, de kevésbé szerencsés embereknek. Egy elbűvölő, lényeglátó, földönjáró nő rajzolódik ki előttünk, aki érzelmes, intelligens. Pontosan tudja ki ő, mi veszi körül, hamar felismeri, mi a helyzete. Nem csak túlélni szeretne, hanem nagy kanállal falni az életét, aminek a végén nagylelkűen megosztja a bölcsességét, szépségét és bátorságát velünk is.

Taylor Jenkins Reid - Evelyn hét férje - 2

A bejegyzés alapjául szolgáló, Taylor Jenkins Reid: Evelyn hét férje című kötet a Lettero Kiadó gondozásában jelent meg, itt és itt megrendelhető!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: